Thuiswerken na de coronacrisis: zo ziet dit eruit volgens de grote werkgevers


Thuiswerken. Voorheen deden we het misschien een dag in de week, tegenwoordig is het voor veel mensen de dagelijkse norm. Op dit moment komt het leven op de kantoren weer langzaam op gang, maar veel bedrijven geven aan dat zij niet terugkeren naar de oude situatie. Zij verwachten dat hun werknemers ook na de coronacrisis veel vanuit huis blijven werken. Dit blijkt uit een onderzoek van de
NOS onder de 25 grootste werkgevers. Hoe ziet thuiswerken na de coronacrisis er volgens hen uit en wat zijn de aandachtspunten?

Thuiswerken na de coronacrisis

Verschillende werkgevers uit het onderzoek (o.a. ABN Amro, Rabobank en de gemeente Amsterdam) geven aan dat er nog geen einddatum is voor de huidige thuiswerksituatie binnen hun organisatie. Het advies van de overheid geldt momenteel tot minimaal 1 september, maar de kans is groot dat dit advies wordt verlengd. Het vooruitzicht is dat de bedrijven hierin meegaan en thuiswerken na de coronacrisis in hun reguliere beleid implementeren. Kantoren blijven, maar fungeren vooral als ontmoetingsplek om samen te werken.

Een experiment

De afgelopen periode was voor veel werkgevers en werknemers een (uit noodzaak geboren) experiment. Ook VNO-NCW verwacht dat we tijdens de coronacrisis veel blijven thuiswerken en introduceert er het platform ‘Thuiswerken is topsport’ voor. Niet geheel ongeroepen, want voor velen was de nieuwe thuiswerksituatie een flinke omslag.

Stel dat je normaal bijna nooit thuiswerkt, en nu opeens vijf dagen in de week. Welk ritme is dan fijn, hoe deel je je dag in en hoe werk je met je collega’s samen? Voor veel mensen duurde het even om een modus te vinden die voor hen werkt. Het is ook een kwestie van uitproberen wat bij je past en ontdekken hoe je jouw werk- en privésituatie het beste op elkaar afstemt. Heb je deze modus eenmaal gevonden, dan is thuiswerken zeker geen straf - mits je het op de juiste manier inricht! Als werkgever kun je je medewerkers hierbij helpen. Hoe doe je dit en wat en wat zijn de aandachtspunten voor thuiswerken na de coronacrisis?

Creëer aandacht voor een goede werk / privé balans

Door ook na de coronacrisis te blijven thuiswerken besparen we een hoop reistijd en staan we minder vaak in de file. Volgens het FNV is dit één van de belangrijkste aandachtspunten van de huidige thuiswerksituatie. We zijn hierdoor namelijk geneigd om reistijd te vervangen door werktijd. Je bent toch al thuis, dus je kunt nog best wel even doorwerken. Het is dus belangrijk om werknemers te stimuleren om hier bewust mee om te gaan. Hetzelfde geldt voor zaken als beweging. Dat kan er nog wel eens bij inschieten thuis, daarom is het goed om hier voldoende aandacht aan te geven. Hoe je dit op een leuke en positieve manier doet? Vanuit Kadoos adviseren en faciliteren we je hier graag in.

Houd de relatie met (en tussen) je werknemers goed

Voorheen zagen collega’s elkaar bijna elke dag face-to-face op kantoor. Nu is dat anders. Dat vraagt ook om een andere manier van werken en communiceren. Dit zorgt ervoor dat het in de nieuwe situatie best een uitdaging is om de relatie met je medewerkers goed te houden. Bij Kadoos zijn we expert op dit vlak en zijn hierin graag jouw partner. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op via [email protected] of 074-2058010. We helpen je graag om de relatie met je medewerkers (en klanten) te verbeteren op een manier die bij jouw organisatie past!

Bron: NOS, FNV, VNO-NCW

Bekijk meer
Hulp nodig? Onze klantenservice is
open
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »